Thuis - Brussel - Marrakech

22 oktober 2017 - Marrakesh, Marokko

Thuis - Brussel - Marrakech

Zaterdag 21 oktober

Na maanden bijna dagelijks de dagen tellen naar het moment van ons vertrek is het vandaag dan toch ein-de-lijk zover! We gaan naar Marokko! Naar het sprookje van 1001 nacht... We gaan een rondreis (nou ja, halve rondreis) maken van Marrakech, via de woestijn naar Fez.

We vliegen op zondag 22-10 vanaf Brussel naar Marrakech.

En we zouden, met de nadruk op "zouden", op 29 oktober vanaf Fez ook weer teruggaan naar Brussel. Maar omdat één of andere grapjas in een djellaba een paar weken geleden bedacht heeft om de vlucht van Fez naar Brussel te annuleren waren we genoodzaakt om terug te vliegen naar Charleroi in plaats van Brussel. Het had wel anders gekund, maar dan hadden we de komende maanden bij vrienden en familie moeten aanschuiven voor een warme maaltijd... Dat wilden we niemand aandoen, dus maar besloten een hotel naast Brussel Airport te boeken, waar Mirthe en ik rond het middaguur werden afgezet met alle bagage. Henk en Emma zijn doorgereden naar Charleroi Airport, hebben daar de auto achtergelaten en zijn vervolgens met de trein terug naar Brussel gegaan. Om 15.30 uur waren we als gezin weer herenigd.

Dat klinkt nogal omslachtig... dat is het ook 🤣 Maar vliegen zonder eerst een halve dag in de auto te moeten is eigenlijk best wél relaxed.

Zondag 22 oktober

Na een heerlijke lange nachtrust en een voortreffelijk ontbijt zijn we zondagochtend rond 9.30 uur door de shuttlebus van het hotel met onze halve inboedel afgezet bij het vliegveld. Daar bleek al snel dat onze vlucht 10 minuten vertraging had. Helaas liep dat al snel op naar 3 kwartier. Met een overstap van 1 uur en een kwartier knepen we 'm toch behoorlijk... Maar gelukkig bleek de vlucht van Lissabon naar Marrakech ook een half uur op schema achter te lopen en kwam alles toch nog op zijn pootjes terecht. En uiteindelijk zijn we zelfs volgens schema om 16.10 geland... beetje apart, alsof ze de vertraging al ingecalculeerd hebben ofzo... 🤣

Op de luchthaven van Marrakech stond de taxi al klaar, die ons naar Riad Konouz bracht in de medina van Marrakech. Een oase van rust in die hectische stad. Wat een prachtige Riad! Zo kleurrijk, zo gezellig, zo Marokko! Echt prachtig! 😍

We hebben ons na aankomst even opgefrist en omgekleed en hebben ons gelijk maar in dat drukke stadsleven gestort. Gelukkig had ik thuis al een restaurant gereserveerd zodat we daar niet meer naar hoefden zoeken.

De stad is vooral overweldigend. Je haat het of je houdt ervan. 3/4e van ons gezelschap houdt er van, 1/4e haat 't. De brommers en scooters vliegen je links en rechts voorbij, het is echt uitkijken geblazen. Ik weet niet hoe het overdag is, maar ruimte voor geuren van kruiden en etenswaren is er 's avonds in elk geval niet. Je ruikt alleen maar uitlaatgassen van de brommers. Verstikkend gewoon...

Gelukkig is het verder ontzettend leuk! Het ziet er prachtig uit, al die steegjes met leerwinkeltjes, stoffenzaakjes, slagers (jugh... ongekoeld vlees), restaurantjes en mensen.... heeeeeeel veel mensen. En je voelt je als westerling trouwens behoorlijk afwijkend..

Nadat we even wat straatjes doorgeslenterd zijn, zijn we naar het restaurant gegaan en hebben heerlijke tajine gehad.

Omdat we best moe zijn hebben we een dessert maar achterwege gelaten en zijn we teruggegaan naar ons hotel. En nu gedoucht en weer fris onder de wol.

Morgen dompelen we ons met een gids onder in de medina. Zo niks voor ons, zo'n gids. Maar met maar 1 dag in Marrakech leek ons dat wel efficiënt. We zijn benieuwd!

1. Aletta:
    23 oktober 2017
    wat een gedenkwaardig begin van de reis 😁genieten xx
  2. Wim Abbing:
    23 oktober 2017
    Een spannend begin van vast een indrukwekkende reis.V eel plezier
  3. Je broertje:
    23 oktober 2017
    Ahh leuk verhaal! En fijn dat alles toch gelukt is! Nu hopen dat morgen ook alles goed verloopt en die gids zich niet vergids in de straatjes.

Liefs!