Midelt - Fez

28 oktober 2017 - Fez, Marokko

En dan is het alweer tijd voor de laatste blog... de week is voorbij gevlogen!

Vanmorgen zijn we dus al heel vroeg vertrokken uit Midelt. We stonden om 7.15 uur al bij de auto waar we van de hoteleigenaar nog een tasje toegestopt kregen met fruit en yoghurt. We misten immers het inbegrepen ontbijt. Onze eigen keus natuurlijk, maar toch wilden ze nog wat meegeven. Superaardig weer! Ze zijn overal echt zo vriendelijk en gastvrij 😊

Midelt en omgeving is nou niet bepaald het mooiste deel van Marokko, dus daar konden we even lekker doorrijden.

Al snel veranderde het landschap in een soort toendra, boomloos met veel gras en het was er wat nattig. Toen we de hoogtemeters checkten bleek het rond de 2.000 meter hoog te liggen. Dat hadden we helemaal niet zo in de gaten. Weer een landschap wat we niet eerder hebben gezien.

Daarna kwamen we in de cederbossen bij Ifrane. Weer wat nieuws dus 😂 Hier liepen ook de Berberapen. Natuurlijk komen ze op de toeristen af, want die hebben lekkers voor ze. Dus ze weten precies wanneer ze zich moeten laten zien. Wij hadden korte broeken aan, maar als je een lange broek aan had en nootjes bij je had, dan gaven ze gewoon even een kort rukje aan je broek en staken hun handje op... komisch om te zien.

In en rond Ifrane is het zo totaal anders dan de rest wat we hebben gezien. Het is een soort wintersportplaats, er liggen ook skipistes. De bouw is er totáál anders. Ineens nette gestuukte en geschilderde muren met rode pannendaken. Nette straten, stoepjes geveegd. Je ziet dat hier veel meer geld aanwezig is dan in de rest van het land. We waren even een soort van gedesoriënteerd, zo anders dat het was.

Na Ifrane was het nog een uurtje rijden naar Fez. We hebben de auto aan de rand van de Medina geparkeerd en zijn met de hoognodige bagage de medina ingelopen naar ons hotel Riad Ibn Khaldoun. Gelukkig geen opdringerige mensen onderweg die ons wel even de weg wilden wijzen. Nou was het ook maar 10 minuutjes lopen en met de navigatie konden wij het ook prima alleen af.

In het Riad waren ze nog met onze kamer bezig (we waren een beetje vroeg natuurlijk), dus hebben wij ondertussen weer de nodige paperassen ingevuld en het inmiddels uit onze neus komende glas muntthee gedronken. De laatste van de vakantie gelukkig!

Toen de kamer vrij was hebben we deze eerst eens uitgebreid bewonderd, het ziet er weer prachtig uit! Allemaal mozaïeken, houtsnijwerk en een hemelbed 😍

Jammer alleen dat de kamers in een riad allemaal uitkijken op het binnenplein en er daardoor wel heel weinig daglicht binnen komt. Er moet altijd een lamp, zo zonde!

Snel hebben we onze rugzak ingepakt en zijn we de Medina ingekropen... we weten niet zo goed of we het nou leuk vonden of juist niet. Het was er smoordruk, megasmal, bloedheet en een totale wirwar van straten. Waar we in Marrakech nog de weg terug konden vinden was dat hier een heel ander verhaal. Wel waren hier geen brommers die de lucht verontreinigden, dus dat was weer een pluspunt. Alhoewel... nu rook je de vissen die al de hele dag bij 33 graden in rieten mandjes lagen wèl. De geiten- en kamelenkoppen ook trouwens 😂

We konden de Tanneries, de leerlooierijen, niet uit onszelf vinden, dus toch maar over onze principes heen gestapt en iemand gevraagd. Die bracht ons -uiteraard- graag naar de dakterrassen toe. Met een munttakje in de hand werden we naar boven gebracht en konden we deze eeuwenoude ambacht bekijken. De stank viel trouwens enorm mee, misschien stond de wind gunstig 😉 Na een uitvoerige uitleg over het proces werden we de ondergelegen winkels ingeleid (goh...). Maar na even rondkijken en aangeven dat we geen interesse hadden konden we de shops verlaten. Een paar dirham doet dan wonderen 😜

Na de Tanneries hebben we gekeken welke highlights we wilden zien en zijn er zonder omwegen naar toe gegaan. Rechtstreeks was al uitdagend genoeg 🙈

Verder hebben we nog de koranschool bezocht. Deze was minder mooi dan in Marrakech, maar nog steeds het bezoek zeker waard. Volgens mij is deze zelfs nog in gebruik, we konden eigenlijk alleen maar op de binnenplaats komen.

Daarna nog ff door de Blauwe Poort en de medina weer uit.

Het is lastig om de medina’s van Marrakech en Fez te vergelijken. De ene was smerig door uitlaatgassen, de ander door afval. De ene was in rode steen wat het sfeervoller maakte dan het grauwe van de ander. De souks van Marrakech waren breder en dus beter begaanbaar. Die van Fez door de hoogteverschillen wat afwisselender. Marrakech was overzichtelijker, Fez een waar doolhof.

Als we een keus moeten maken zou Marrakech een nipte overwinning halen.

Maar misschien als we Marrakech aan het eind van de vakantie hadden gedaan, dat we Fez leuker hadden gevonden... iets met vermoeidheid en overprikkeling door heeeel veel indrukken 🤣

We waren al best op tijd terug in de Riad en hebben nog even heerlijk op het dakterras gezeten waar je een prachtig uitzicht hebt over de hele medina.

Nu snel de koffers inpakken en dan maar weer op tijd onder de wol. Om zeven uur staat het ontbijt weer voor ons klaar, zodat we om half 8 kunnen vertrekken naar het vliegveld.

En als TUI geen Belgenmoppen meer uithaalt dan vliegen we morgenvroeg om 10.20 uur weer terug naar Charleroi.

We hebben (ondanks de inwendige ongemakken) genoten! Vooral Emma... die  heeft Marokko opgezogen als een spons. Wat heerlijk om te zien hoe zij genoot! Echt van alles... de cultuur, de natuur, de drukte, de vriendelijkheid, zelfs het eten was een feest voor haar 😍

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wim Abbing:
    28 oktober 2017
    Mooi dat jullie zo genoten hebben.morgen een prettige reis terug Het zal wel even wennen zijn aan de tempetatuur.